در راستاي پيگيري یکی از مصوبه های هفتمين نشست شوراي راهبري فناوري اطلاعات استان و با هدف اجراي راهکارهاي توانمندسازي و افزايش مهارت‌هاي فني و تربيت نيروهاي ماهر دربخش فناوري اطلاعات استان، نخستین نشست هم ‌انديشي گسترش و بکارگيری نرم ‌افزارهای آزاد برگزارشد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "اکرم فداکار" در ابتدای این نشست که صبح چهارشنبه 9 مهرماه در دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداري یزد برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به حاضران، به هدف برگزاری این گونه نشست ها اشاره نمود و آن را پیش‌زمینه ای برای برگزاری نشست‌های بعدی با حضور رؤسای دانشگاه‌ها دانست.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری همچنین با اشاره به رویکرد و اراده جدی استان درباره گسترش نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز (FLOSS)، تلاش برای توانمندسازی نیروهای دانش‌آموخته و کارآمد را در راستای نیازهای استان و کشور ضروری دانست.
در ادامه، ارایه‌ای درباره نرم افزارهای آزاد انجام شد که در آن پس از معرفی نرم‌افزارهای آزاد و مقایسه آنها با نرم افزارهای مالکانه و چرایی بایستگی مهاجرت به نرم‌افزارهای آزاد، ساختار اجرایی برای پیگیری موضوع در استان پیشنهاد گردید و حاضران دیدگاه های خود را بیان داشتند.
همچنین برخی از کارهای انجام شده در این راستا در بخش‌های گوناگون مانند استانداری، پارک علم و فناوری، دانشگاه یزد و نیز، تلاش‌های انجام گرفته در دانشگاه یزد برای تغییر سرفصل‌های درسی و گنجاندن موضوع فناوری‌های آزاد/متن‌باز در آن، بیان شد و همراه با اشاره به برخی از مشکلات و موانع اجرایی، برای فرهنگ‌سازی و اجرایی شدن فرآیند گسترش و بکارگیری فناوری نرم افزارهای آزاد/متن باز به ویژه در انجام پروژه‌های دانشگاهی و وارد شدن این مفاهیم در واحدهای درسی کارگاهی و آزمایشگاهی، و ... پیشنهادهایی مطرح شد.
گفتنی است در این نشست با نگرش به نقش مهم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه، از شماری از صاحبنظران و اساتید دانشگاهی از دانشگاه‌های یزد، آزاد اسلامی واحد یزد و واحد تفت، دعوت گردیده بود تا بطور ویژه درباره گسترش و بکارگیری نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز، موسوم به FLOSS، گفتگو شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا