نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور گفت: مسئولان اجرایی یزد تدابیری انجام دھند کھ صنعت کاشی و سرامیک ھمانند صنعت نساجی دچار افول نشود.

صادقی خبرنگار : نصرالله شریف‌فرد نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور اظهار داشت: صنعت کاشی و سرامیک در 20 سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و کشور ایران بعد از چین، هند و برزیل مقام چهارم تولید جهان و رتبه پنجم صادرات کاشی دنیا بعد از چین، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه را دارد.

شریف‌فرد خاطرنشان کرد: صنعت کاشی ایران جزو اولین‌های دنیاست و در این میان استان یزد در بین شهرهای ایران رتبه نخست را در این صنعت به خود اختصاص داده است.

وی افزود: حداقل 50 درصد ظرفیت کاشی و سرامیک ایران در استان یزد تولید می‌شود و صنعت کاشی و سرامیک در استان یزد رشد قابل توجهی داشته و باید در این زمان مسئولان اجرایی تدابیری انجام دهند که این صنعت همانند صنعت نساجی دچار افول نشود.

این فعال صنعتی با اشاره به بحران عراق بیان کرد: وضعیت فعلی کشور عراق باعث شده صادرات به این کشور 70 درصد کاهش داشته باشد و این امر باعث شده که صنعتگران به فکر بازارهای ثابت دیگری در جهان باشند.

شریف‌فرد اظهار داشت: هم‌اکنون در استان یزد 77 کارخانه کاشی و سرامیک در حال فعالیت و 34 واحد نیز در حال تاسیس هستند که این واحدها سالانه قریب به 292 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در استان یزد تولید می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر 21 واحد لعاب‌سازی و 11 واحد کارخانه شیشه و 20 کارخانه پخت سوم و هفت کارخانه لوله‌های سرامیکی در استان مشغول فعالیت هستند همچنین در جوار این صنایع 172 واحد نیز مرتبط با صنعت کاشی و سرامیک در حال فعالیتند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم، 350 هزار نفر از این صنعت استفاده و امرار معاش می‌کنند.

شریف‌فرد افزود: در سال گذشته آمار مصرف کاشی و سرامیک در کشور 350 میلیون متر مربع بوده است اما عواملی همچون کاهش ساخت و ساز و راکد ماندن مسکن مهر، باعث شده تولید کاشی و سرامیک 42 درصد کاهش یابد و به 200 میلیون مترمربع برسد همچنین مازاد تولید برای مصرف کشور بیش از 200 میلیون متر پیش‌بینی شده که با اضافه شدن کارخانه‌های در حال تاسیس، شرایط دشوارتر خواهد شد و باعث نابودی کارخانجات موجود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، 150 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کارخانجات دپو و انبار شده و به همین اندازه نیز در انبار نمایندگی‌ها موجود است، عنوان کرد: فروش زمانی به حساب می‌آید که مصرف کننده کاشی و سرامیک را خریداری کرده باشد نه اینکه از انبار کارخانه به انبار نماینده ارسال شده باشد.

شریف‌فرد، با اشاره به مهم‌ترین تنگناهای موجود در مسیر تولید کارخانجات کاشی، تبعیض فاحش در اخذ مالیات نسبت به استان‌های همجوار، افزایش تولید و صدور مجوزهای بی‌رویه با توجه به مازاد تولید بیش از 100 میلیون مترمربع در سال و عدم وجود زیر‌ساخت‌های صادراتی برای صنعت سرامیک ذکر کرد.

وی ادامه داد: با وجود خطوط ریلی و جایگاه استراتژیک استان یزد در کشور، افزایش قیمت تمام شده کالا و افزایش شدید قیمت مواد اولیه به ویژه خاک‌های صنعتی و برخورد غیرحرفه‌ای و سلیقه‌ای برخی از مدیران دولتی نظیر بیمه، تعزیرات، برق، و گاز بر مشکلات این صنعت افزوده است.

وی در مورد راهکارهای موجود برای برون رفت از این بحران نیز بیان کرد: بررسی موضوع مالیات توسط هیئت کارشناسی متشکل از استانداری، سازمان صنعت و معدن و تجارت، دارایی و انجمن صنفی و ارتباط تخصصی اتاق بازرگانی استان با اتاق‌های مشترک کشورهای هدف برای ایجاد بازارهای جدید صادرات و مهم‌تر از همه استفاده از توان انجمن صنفی کاشی و سرامیک کشور به عنوان بازوی کارشناسی دولت در استان به ویژه در مسائل پرداخت تسهیلات و مسائل زیست محیطی از مهم‌ترین راهکارهاست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا