پژوهشگران کشف کرده اند که گرفتن سرخک حتی خطرناک‌تر از آن چیزی است که دکترها متوجه شده‌اند، زیرا باعث می‌شود که قربانی به بیماری‌های دیگر دست پیدا کند.
به گزارش یزدفردا براساس دو مطالعه که به طور همزمان منتشر شدند، یافته‌ها کمک می‌کنند تا توضیح دهند که چرا کودکان پس از ابتلا به سرخک, اغلب بیماری‌های عفونی دیگری را مبتلا می‌شوند و خطرات این ویروس را تائید کرده و به اهمیت واکسیناسیون کودکان  در مقابل این بیماری تاکید می‌کنند.
 
آن‌ها برای اولین بار دریافتند که سرخک -که یکی از بیماری‌های مسری است - سیستم ایمنی بدن را به حالت نابالغ مثل یک بچه تبدیل می‌کند و بعد از آن بدن ما تنها قابلیت محدود مبارزه با برخی عفونت‌های جدید را دارد
 
این یافته‌ها پیامدهایی برای سلامت عمومی در سطح جهانی دارند؛ چرا که کاهش اعتماد به واکسن‌ها باعث می شود که به نوبه خود می‌تواند باعث تجدید حیات دیگر بیماری‌های خطرناک مانند آنفلوآنزا، دیفتری و سل شود.
 
ولیسالوا پترووا از موسسه Wellcome Sanger انگلیس و استاد دانشگاه کمبریج که یکی از این مطالعات را رهبری می‌کند، گفت: "این یک نمایش مستقیم در انسان از" فراموشی ایمنی " است، که در آن سیستم ایمنی نحوه واکنش به عفونت‌ها را فراموش می‌کند.
 
استفان الج، متخصص ژنتیک و محقق در موسسه پزشکی هوارد هیوز، که دومین مطالعه را بر عهده داشت گفت که نتایج آن "شواهد بسیار قوی" را تشکیل می‌دهد که در واقع ویروس سرخک در واقع سیستم ایمنی را نابود می‌کند.
 
ویروس سرخک باعث سرفه، خارش و تب می‌شود و می‌تواند منجر به مشکلات بالقوه مرگبار از جمله ذات‌الریه و التهاب مغز مشهور به التهاب مغز شود.
 
سرخک می‌تواند با دو دز واکسن که از دهه ۱۹۶۰ ایمن و موثر بوده‌است جلوگیری شود و سازمان بهداشت جهانی باید به مسئله  واکسن سرخک, اهمیت بیشتری بدهد.
 
آمارهای موجود در سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که در سه ماه اول امسال تعداد مواردی که به این بیماری مبتلا شده اند چهار برابر شده‌است.

در یک مطالعه، آن‌ها ژن‌های آنتی‌بادی را از ۲۶ کودک، قبل و بعد از ۴۰ تا ۵۰ روز پس از عفونت سرخک تعیین کردند و دریافتند که آنتی‌بادی ویژه‌ای که علیه سایر بیماری‌ها ساخته شده‌بود، از خون کودکان ناپدید شده بودند.
 
نتایج مطالعه دوم نشان داد که عفونت سرخک بین ۱۱ تا ۷۳ درصد از آنتی‌بادی محافظ کودکان را تخریب کرده‌است - پروتئین‌های خون که "به خاطر دارند" رویارویی با ویروس‌ها را به یاد دارند و به بدن کمک می‌کنند تا از عفونت تکرار اجتناب کنند - آن‌ها را در برابر بیماری‌هایی که قبلا از آن‌ها مصون بودند آسیب‌پذیر کرده است.
  • نویسنده : هانیه جلالی
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا