رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

قرن‌ها است علاقه‌مندان به سرور آزادگان حضرت حسین‌بن علی(ع) و ارادتمندان به راه سید و سالار شهیدان، در ایام سال و یا در اربعین حسینی(ع) به زیارت کربلا می‌روند. مکرر خوانده‌ایم و شنیده‌ایم بسیاری از شیعیان با شور و اشتیاق خواهان سفر به کربلای معلی هستند. طی سالیان متمادی مسلمانان با وسایل و امکانات روز و هریک به وسع خود سواره یا پیاده به زیارت می‌رفتند و به احترام جانبازی‌ها و فداکاری‌های 72تن و به اعتبار آن که بزرگوارانی در اولین اربعین شهادت حضرت حسین‌بن علی(ع) و یاران باوفایش به کربلا ‌رفتند، تربت پاک و مقدس آن بزرگواران را زیارت می‌کردند.

در دوران‌های مختلف بسیاری از مردم عادی، تجار، بازرگانان و کسبه و عده‌ای از عالمان و فقیهان و پادشاهان و امیران و حاکمان در ایام سال بویژه در اربعین حسینی(ع) سواره یا پیاده به کربلا مشرف می‌شدند. چند سالی است که تمام شبکه‌های صدا و سیما و بسیاری از خطیبان و گویندگان و امامان جمعه و جماعت با تبلیغات وسیع، راه‌پیمایی اربعین حسینی(ع) را تشویق و تبلیغ می‌کنند و آن را گردهمایی و همایش بزرگ شیعیان قلمداد می‌نمایند و برنامه‌ای هم به عنوان «جاماندگان اربعین حسینی(ع)» که به نظر بعضی این بخش را بدعتی بیش نمی‌دانند ترتیب می‌دهند و از محلی تا مکانی دیگر پیاده‌روی می‌کنند. صدا و سیما با ترتیب دادن برنامه‌های تبلیغاتی مردم را ترغیب به شرکت در میتینگ سیاسی اربعین می‌نماید.

نویسنده این سطور اوایل ماه صفر در مجلس ختمی از دو نفر روضه‌خوان شنید که در اواخر سخنانشان آرزو می‌کردند مردم مومن و مسلمان و حسینی این سرزمین اسلامی در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، و همایش 20میلیون نفری ترتیب بدهند تا دشمنان از نیت پلید تجاوز و دشمنی با این مردم دوری نمایند. نکته مهم اینجاست که هنوز مدتی از کشته شدن حدود صد نفر در سیل اخیر که تعدادی از آنان در اثر سوء‌مدیریت و سهل‌انگاری بعضی از مسئولان کشته شدند نگذشته است که مردم با چنین وضعیتی روبرو شده‌اند و زائران اربعین با مشقت‌ها و سختی‌های فراوان مواجه می‌شوند. دستور صادر کردن، بیانیه دادن، برپایی نشست‌ با حضور عده‌ای از مسئولان، احیاناً سفر عده‌ای از وزراء یا معاونان ریاست جمهوری نمی‌تواند خطاهای دولت و حکومت در این زمینه را بپوشاند.

تا روز هفدهم شهریورماه جاری بخش‌های وسیعی از برنامه‌های صدا و سیما صرف تبلیغ رفتن به سفر اربعین و پیاده‌روی به سوی کربلای معلی بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام نمود: «پرداخت تسهیلات تا سقف پنج میلیون تومان برای حضور زمینی اربعین حسینی(ع) در بزرگترین اجتماع بشری جهان پیش‌بینی شده است و به منظور پرداخت تسهیلات برای حضور زمینی زائران اربعین حسینی(ع) پس از هماهنگی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه، سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین، پلیس گذرنامه و بانک‌ها صورت گرفت زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت می‌کنند پس از درخواست این تسهیلات برای سرپرست خانوار سه میلیون تومان، سرپرست خانوار همراه با یک نفر از اعضای خانوار تحت پوشش او 4میلیون تومان و سرپرست خانوار و دو نفر یا بیشتر از اعضای خانوار تحت پوشش او پنج میلیون تومان به حساب یارانه آنها واریز می‌گردد.»

در نهایت هر روز ضمن پخش برنامه‌های تبلیغی فراوان ساعت‌ها شهروندان را تشویق و ترغیب می‌نمودند تا در راه‌پیمایی اربعین شرکت کنند اما یک‌مرتبه به اصطلاح ورق برگشت و مشخص گردید کارگزاران و حاکمان پیش از آن با طرف عراقی هماهنگی‌های لازم را انجام نداده‌ و تمهیدات لازم را در شهرها و استان‌های مرزی فراهم ننموده‌اند تا آنجا که گفته شد آن‌‌ سوی مرز، آب بدست زائر نمی‌دهند، عراقی‌ها درخواست نموده‌اند از ایران آب به آن سرزمین بفرستند، راه‌ها بسته شده، عبورومرور بکندی انجام می‌گردد. صف شصت کیلومتری خودروها و هزاران نفر حیران و سرگردان در جاده‌ها مانده‌اند، مکان برای استراحت ندارند، امکانات حداقلی نیز فراهم نیست، در داخل عراق نیز مشکلات مختلفی وجود دارد از اول ماه صفر یعنی از 7 شهریور تا 18 شهریورماه مجموعاً 1840943 نفر از مرزهای زمینی و هوایی به سمت عتبات رفتند و حدود 70٪ حجم سال 1398 و قبل از کرونا زائر به عراق مسافرت کرده است اما عدم هماهنگی‌ها و پیش‌بینی‌های اولیه از سوی مقامات و مسئولان مربوطه سبب گردید که به طور رسمی اعلام کردند: «به دلیل اتفاقات نگران‌کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوسته و خطرات جدی برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمده همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ایران به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) گفت: همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق تا اطلاع بعدی بسته شد. به دلیل اتفاقات نگران‌کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی‌رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرزها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد. در این جلسه درباره سفری که بعضی از مسئولان به عراق داشتند و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضاهای مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در ارتباط تصویری با شبکه خبر با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت و سلامت زائران را در پی دارد، اظهار داشت: همه اعضای شرکت‌کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق‌نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) گفت: همه این‌ها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است بنابراین نتیجه این جلسه بعد از 5 ساعت مشورت این شد که همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود. به جهت این که امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد. بعد از این که پایانه‌های مرزی تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آن‌ها مسترد شود. عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان‌بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا این‌که با شرایط اطمینان‌بخشی از مرز عبور داده شوند. این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد. تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود…»

نکته دیگر این‌که مسئولان امر به یقین می‌دانند پیش از ماه محرم بهای بلیط تهران نجف حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان بوده و بعد به شش میلیون تومان رسید بعدها قیمت بلیط به چند برابر افزایش یافت و نایاب گردید و همین موضوع سبب شد معترضان و عده‌ای از مخالفان قیمت بلیط تهران نجف را با بهای بلیط تهران به دیگر پایتخت‌های کشورهای اروپایی مقایسه نمایند و این می‌رساند که ناظرین مربوطه توان انجام وظایف قانونی خود را ندارند. موضوعی که زائران اربعین حسینی(ع) و دیگر خانواده‌های ایرانی را نگران و ناراحت کرده بود این که تعدادی از مسافران از کودک 2ماهه تا افراد 70ساله در مرز مهران دچار گرمازدگی شدند بسیاری از زائران در مسیر برگشت ناراحتی گوارشی مانند دل درد و استفراغ داشته‌اند بویژه در روزهای 17 و 18 شهریورماه مسافران با موج گرمازدگی روبرو شدند که سبب ناراحتی و نگرانی مسافران و اطرافیانشان شد. آمار رسمی حکایت از آن دارد که تاکنون تعداد این افراد به یازده هزار نفر رسیده است ضمناً اعلام شد کسانی که از عراق برمی‌گردند چون امکانات در کشور عراق مناسب نیست باید بحث گرمازدگی را جدی بگیرند و مصرف آب را افزایش دهند و به زائران پیشنهاد شد از ساعت هشت شب تا پنج صبح رفت و آمد کنند.

به اعضای هیات‌ دولت سیزدهم پیشنهاد می‌گردد به احترام صدها هزار زائر اربعین حسینی(ع) در نشست هیات دولت با دو دقیقه صرف وقت اندکی از فیلم‌ها و تصویرهای عبور و مرور زائران که با انواع و اقسام وسایل درحال تردد هستند مشاهده کنند و ببینند عده‌ای در بیل مکانیکی نشسته و به سمت مقصد می‌روند، گروه کثیری از مسافران در محوطه وسیعی روی شن‌های بیابان نشسته یا خوابیده و اطراف آنها کیسه‌های زباله و تکه‌های پلاستیک ریخته شده است و آن‌گونه که مسئولان اعلام کرده‌اند با کمبود آب و غذا روبرو هستند و امکانات رفاهی به حداقل رسیده است در این‌صورت حاکمان و کارگزاران که می‌خواهند بزرگترین اجتماع بشری جهانی ترتیب دهند چه پاسخی می‌توانند بدهند و جواب معترضان و مخالفان اعم از مردم مومن و صبور این سرزمین و دیگر منتقدان را چگونه خواهند داد؟

از همه مهمتر این‌گونه کنار هم نشستن و در کنار هم بودن، بهداشت زائران چه وضعیتی خواهد داشت و چگونه می‌توانند سلامت و تندرستی خود را بازیابند و چرا وزارت بهداشت و در راس آن وزیر بهداشت به وظیفه اصلی خود عمل نکرده است؟ خلاصه کلام آیا خوانندگان همانند نویسنده این سطور دولت رئیسی را مسئول اصلی مشکلات پیش‌آمده برای زائران اربعین حسینی(ع) نمی‌دانند؟

چرا هماهنگی‌های لازم را با طرف عراقی به عمل نیاورده و از امکانات موجود نیز نتوانسته‌اند بهره و استفاده ببرند؟ آیا آقایان نمی‌دانند این همه تبلیغات دامنه‌دار و گسترده در سطح کشور و ترغیب و تشویق و تحریک احساسات مذهبی مردم شیفته امام حسین(ع) می‌طلبد که سیاست‌گذاری دقیق، برنامه‌ریزی مبسوط و اجرای درست برای خیل مشتاقان و انبوه جمعیت زایر کربلا، صورت گیرد؟ چرا باید زایری در مصاحبه خود بگوید هرچه آقایان در صدا و سیما می‌گویند دروغ است؟ آن‌طرف مرز ایرانی را خوار و خفیف کردند و زایر امام حسین(ع) در میان انبوه زباله باید استراحت کند. این حجم وسیع امکانات و موادغذایی که به طرف عراق سرازیر شده چرا برایش برنامه دقیق و درستی تدوین نمی‌شود که این مشکلات پیش نیاید؟

جالب است که ما سالهاست مدعی اداره حرمین شریفین و امور حج هم هستیم و می‌گوییم آنجا را هم به ما بسپارید تا بهتر اداره کنیم. آیا نمی‌شود این ستاد محترم اربعین نقاط ضعف امسال و سال‌های گذشته را به ترتیب اولویت طبقه‌بندی کند و به تدریج در رفع و دفع آنها بکوشد و مگر غیر از این همه دستگاه‌ها و مسوولین مرتبط وظیفه دیگری دارند؟ اینها و سوالات فراوان دیگری وجود دارد که آقایان باید به آنها پاسخ دهند که چرا مردم ما بایدشاهد بی‌عملی مسوولان باشند. والسلام.

#رضا_سلطان_زاده – مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/HduJb
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا