مهدی نیا، ماده هموتائورین را از جمله این ترکیبات برای درمان بیماری آلزایمر معرفی کرد و گفت: این ماده نوعی آمینواسید است که توسط جلبک‎ها به عنوان متابولیک تولید می‎شود.

مدیر گروه علوم زیستی دریا پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی وعلوم جوی از شناسایی نوعی ماده در جلبک دریایی برای درمان بیماری آلزایمر خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر علی مهدی‎نیا با اشاره به تحقیقات انجام شده در دنیا برای تولید این ماده از جلبک‎ها اظهارداشت: تولید این ماده در دنیا در فاز سوم دارویی است. ضمن‎آن که در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک گروه مطالعاتی ایتالیایی وجود این ماده را در جلبکی گزارش کرد.

 

وی با بیان این‎که بیماری آلزایمر یکی از بیماری‎های مطرح در دنیاست که مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با توجه به هزینه‎های بالای درمان این بیماری و نگداری از بیماران مبتلا، شناخت ترکیباتی که خاصیت درمانی برای این بیماری را دارد از اهمیت به‎سزایی برخوردار است.

 

مهدی نیا، ماده هموتائورین را از جمله این ترکیبات برای درمان بیماری آلزایمر معرفی کرد و گفت: این ماده نوعی آمینواسید است که توسط جلبک‎ها به عنوان متابولیک تولید می‎شود.

 

وی با تاکید بر این‎که در این تحقیقات ۱۲ گونه جلبک از جمله جلبک‎های سبز، قرمز و قهوه‎‌یی که از جلبک‎های بومی منطقه خلیج فارس بودند مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: در این تحقیق بر آن شدیم تا با بررسی امکان وجود این ماده در جلبک‎های بومی دریایی ایران بتوانیم جلبک‎هایی که توانایی تولید ماده هموتائورین را دارند شناسایی کنیم.

 

مهدی‎نیا همچنین با اشاره به نتایج این تحقیقات تصریح کرد: در این تحقیقات در ۱۰ نمونه از جلبک‎ها وجود ماده هموتائورین به اثبات رسید، ضمن این‎که بیشترین مقدار این ماده در جلبکی به نام ویکتیوتا وجود دارد. این جلبک از دسته جلبک‎های قهوه‎‌یی است.

 

مدیر گروه علوم زیستی دریا پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جوی ابراز امیدواری کرد تا با پشت سرگذاشتن آزمایش‎های مربوط به سمیت و سایر آزمایش‎ها بتواند این جلبک بومی را به عنوان مکمل غذایی به جامعه معرفی کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا